S-Ostokortti

S-Ostokortti on digitaalinen maksusitoumus S-ryhmän kauppoihin

S-Ostokortti on paperisen maksusitoumuksen vastine, joka sujuvoittaa ja tasa-arvoistaa asiointia kassalla. S-Ostokortilla voi maksaa S-ryhmän kaupoissa niin kuin millä tahansa muulla maksukortilla. S-Ostokortilla voi ostaa vain niitä tuotteita, jotka avun myöntäjä on määritellyt hyväksytyiksi tuotteiksi. 

Kortin käyttäjälle

Voit käyttää S-Ostokorttia S-ryhmän marketeissa. Koko summaa ei tarvitse käyttää kerralla, vaan kortilla voi ostaa useammalla ostokerralla.

Oletko saanut S-Ostokortin ja korttisi on hävinnyt tai korttisi ei toimi niin kuin piti? Ole yhteydessä maksusitoumuksen myöntäjään. Vain myöntäjä voi tehdä muutoksia kortin saldoon ja rajauksiin.

Usein kysyttyä S-Ostokortista

Uusi maksamisen ratkaisu on herättänyt paljon kiinnostusta ja kysymyksiä avunantajaorganisaatioissa. Alle olemme koonneet kysytyimmät kysymykset S-Ostokortista.

S-Ostokortti on loppuvuonna 2024 lanseerattava uusi maksamisen ratkaisu aineellisen avun saajille ympäri Suomen.  Se korvaa perinteiset paperiset maksusitoumukset S-ryhmän kaupoissa. Kortti on niin sanottu "magneettiraitakortti" ja sillä voi maksaa niin kuin millä tahansa muulla maksukortilla. 

S-Ostokortti on tarkoitettu aineellista apua myöntäville tahoille Suomessa (mm. seurakunnat ja seurakuntayhtymät, hyvinvointialueet, avustusjärjestöt). Avun myöntäjät tilaavat S-Ostokortteja itselleen ja jakavat ne käyttöön avun saajille  avun myöntäjän tahtotilan mukaisesti. 

S-Ostokorttien käyttöönotto vähentää maksusitoumuksien käsittelyyn kuluvaa aikaa huomattavasti.  Korttien rajoitukset ja tapahtumien laskutus on räätälöitävissä avun myöntäjän tahtotilan mukaisesti. Lisäksi kortteihin voi tehdä muutoksia reaaliaikaisesti ja kortin voi esimerkiksi sulkea jos avun saaja hukkaa korttinsa. 

Avun myöntäjä voi tarkistaa Manager-palvelusta lähes reaaliajassa, että onko kyseisellä S-Ostokortilla tehty ostoja. Kortti kannattaa myös sulkea. Vain toteutuneet ostot laskutetaan avun myöntäjältä, joten korttien hukkuminen ei aiheuta avun myöntäjälle lisäkustannuksia jos korttia ei ole käytetty. Tämä on huomattava hyöty esimerkiksi erilaisiin lahjakortteihin nähden, joissa lahjakorttiin ladattu summa jää hukkumistapauksissa avun myöntäjän tappioksi. 

S-Ostokortilla voi maksaa läpi Suomen seuraavissa S-ryhmän ketjuissa:

  • Prismat
  • S-Marketit
  • Alepat
  • Salet

S-Ostokortilla voi ostaa sekä päivittäis- että käyttötavaroita. Avun myöntäjä asettaa halutut tuoteryhmärajaukset S-Business Manager-palvelussa  ennen S-Ostokortin antamista avun saajalle.

Tuoterajaukset on mahdollista tehdä huomattavasti tarkemmalla tasolla kuin nykyratkaisuilla (esim. ”maitotaloustuotteet”, ”hedelmät”). Raportointipalvelussa on myös mahdollista tehdä oletusrajaukset kaikille korteille (oman organisaation tahtotilan mukaisesti) ja tämän jälkeen muokata vain haluttuja kortteja tarkemmalla tasolla.

S-Ostokortit ovat uudelleen käytettäviä ja voimassa 3 vuotta kerrallaan. Suosittelemme vahvasti, että S-Ostokortteja kierrätetään mikäli se on avun myöntäjälle mahdollista.  Pyrimme valmistamaan S-Ostokortit mahdollisimman ympäristöystävällisistä materiaaleista (kierrätysmuovi).

Kyllä voi. Yhdelle ja samalle  kortille voi asettaa useita maksusitoumuksia peräjälkeen (esimerkiksi yksi maksusitoumus per kalenteriviikko). Tämä palvelee ennen kaikkea jatkuvan avun tarpeessa olevia avun saajia, jolloin voidaan turvata tämän perustarvikkeiden saanti.  

Pyrimme korvaamaan paperiset maksusitoumukset S-Ostokorteilla, sillä kortteihin liittyy huomattavia hyötyjä paperisiin maksusitoumuksiin verrattuna (sekä avun myöntäjälle, avun saajalle että kaupalle). Emme ole kuitenkaan toistaiseksi päättäneet, että paperisista maksusitoumuksista täysin luovutaan.

Ohjeet

Alta löydät ohjeita S-Business Manager -palvelun käyttöön.

S-Ostokorttien tilaaminen ja vastaanottaminen tapahtuu S-Business Manager -palvelussa. Manager-palveluun kirjaudutaan osoitteessa manager.s-business.fi/login.

Pääset tilaamaan kortteja Managerin etusivun pikakuvakkeesta "Tilaa ja vastaanota kortteja" tai Kortit-välilehdeltä, kohdasta "Tilaa kortteja".

Täytä tilaukselle tilattavien korttien määrä, korttien vastaanottoja, sekä vastaanottajan puhelinnumero ja sähköpostiosoite. Valitse myös osoite mihin kortit toimitetaan.

Tehty korttitilaus tulee näkyville Kortit-välilehdelle Tilaukset-osioon. Täältä näet missä tilassa korttitilaukset ovat ja voit merkitä tilauksia vastaanotetuiksi. 

S-Ostokorttien vastaanottaminen

Kun kortit ovat saapuneet perille, mene Managerin Kortit-välilehdelle, Tilaukset-osioon. Tarkista tilausnumero korttisaatteelta ja avaa kyseinen rivi tilauksista. Voit vastaanottaa korttitilauksen, kun tilausrivi on muuttunut keltaiseksi ja tilana on ”Toimituksessa" sekä ”Vastaanota tilaus”.  Paina ”Vastaanota tilaus” , tämän jälkeen voit ottaa kortit käyttöön.

Maksusitoumuksia ei voi lisätä uusille korteille ennen, kun toimitus on kuitattu vastaanotetuksi.

Kun tilaus on vastaanotettu, tilatut kortit tulevat näkyville Kortit-välilehdelle, "Korttien tilanne" -näkymään. Täältä voit seurata käytössä olevien korttien määriä ja ennakoida uuden tilauksen tekemistä.

Maksusitoumuksia ei voi lisätä uusille korteille ennen, kun toimitus on kuitattu vastaanotetuksi.

Uuden maksusitoumuksen tekemisen voit aloittaa Managerin etusivun pikakuvakkeesta "Tee maksusitoumus" tai Maksusitoumukset-välilehdeltä. 

Valitse seuraavaksi kortti, jolle haluat tehdä maksusitoumuksen.
Vinkki - voit kirjoittaa Kortti-kenttään esimerkiksi kortin neljä viimeistä numeroa, niin löydät haluamasi kortin nopeasti. Kun olet valinnut korti, paina ”Jatka”.

Lisää seuraavaksi maksusitoumuksen tiedot: 

  • Käyttöraja
  • Valitse tuoterajaus. Valitse alasvetovalikosta joko aiemmin luotu rajaus tai voit tehdä uuden maksusitoumuskohtaisen rajauksen. Huom. Pilotin aikana tuoterajaukset ovat koekäytössä, ne eivät vielä rajoita kortin käyttöä myymälässä.
  • Voimassaoloaika
  • Tunnistenumero/viitenumero (älä syötä tähän kenttään henkilötietoa)
  • Laskutunniste (jos käytössä laskutus useammalla laskulla) 

Paina lopuksi ”Aktivoi maksusitoumus”.

Maksusitoumus on nyt lisätty kortille. Voit tulostaa ohjeen avunsaajalle maksusitoumuksen käytöstä. Sivun yläreunasta kohdasta "Avaa ja tulosta ohje".

Managerissa voi lisätä useampia eri laskutustietoja. Samoilla laskutustiedoilla olevat maksusitoumukset laskutetaan samalla laskulla. Laskulla on myös tieto siitä, mitä maksusitoumusta laskutettavat ostot koskevat. 

Laskutustietoja pääsee lisäämään ja muokkaamaan Hallinnoi tietoja -välilehden, Laskutustiedot-kohdasta

Muokkaa tietoja -kohdasta voi muokata organisaation laskutukseen liittyviä oletustietoja. Oletustietoja muokkaamalla laskutustieto päivittyy kaikille laskutustiedoille, joille on asetettu oletuslaskutustapa. 

Uusi laskutustieto lisätään kohdasta "Lisää laskutustieto". 

Laskutustiedon nimi ja laskutunniste tulee syöttää jokaiselle laskutustiedolle. Laskutustiedon nimi näkyy Managerissa ja se on tieto, jonka perusteella laskutustieto valitaan maksusitoumusta tehdessä. Laskutunniste näkyy laskulla laskun tunnisteena.

Tehdyt laskutustiedot tulevat Laskutustiedot-välilehdelle näkyviin listana. Maksusitoumuksia tehdessä ne ovat valittavana maksusitoumukselle. Klikkaamalla halutun laskutustiedon riviä voit muokata aiemmin tallennettua laskutustietoa.