Verkkopalvelussamme käytetään evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseen. Käyttämällä palvelua hyväksyt evästeiden käytön. Käyttöehdot
OK

Vanliga frågor

S-Business-kort beviljas på ansökan till företag, sammanslutningar eller utländska företags filialer som är verksamma i Finland och som har ett finskt FO-nummer och uppfyller S-Business Oy:s kriterier för kreditgivning.

Företaget kan även ansöka om ett kort för sambruk som inte är utfärdat till en viss person utan som fler personer i företaget kan använda. Kort för sambruk har bara en pinkod som alla användare ska känna till.

Med S-Business-kortet får företaget en räntefri betalningstid på i genomsnitt 30 dagar. Betalningsvillkoret för S-Business-fakturan är 14 dagar netto. Ingen faktureringsavgift debiteras.

S-Business-kortet har en giltighetstid på tre år och den finns tryckt på kortet. Kortet förnyas automatiskt, om kortet har använts enligt avtalsvillkoren. Vi skickar ett nytt kort innan det föregående går ut. Pinkoden förblir då densamma.

S-Business-kortet är avgiftsfritt, ingen årsavgift debiteras för kortet. Tills vidare debiteras heller ingen faktureringsavgift.

Fakturan skickas antingen som e-faktura eller pappersfaktura. Vårt system har stöd för alla de vanligaste e-fakturastandarderna på marknaden. Om du inte anger e-faktureringsuppgifter på ansökan/kontoavtalsblanketten skickar vi fakturan som en traditionell pappersfaktura.

Du kan också få en e-faktura. Du ingår ett e-fakturaavtal på webbanken där du som referens ska använda det kontonummer som anges uppe i högra hörnet på S-Business-fakturan.

Du kan få fakturan som en samlingsfaktura eller en kortspecifik faktura.

Företag som gör inköp på Kodin Terra, S-Rauta eller RautaPrisma kan vid behov ansöka om ett S-Business Rauta-faktureringskonto i stället för eller parallellt med S-Business-kort. Kontot ersätter Kodin Terra-faktureringskontot som fanns tidigare. Du får mer information och ansökningsblanketter via försäljningen till företag i de aktuella järnvaruaffärerna.

Tills vidare är detta faktureringsalternativ inte möjligt. Faktureringsalternativen är nät-, pappers- eller e-faktura (se svaret på föregående fråga).

Du kan be att få en fakturakopia via vår kundtjänst, tfn 010 76 80820 (må–fr kl. 8–16),
s-business@sok.fi eller i chatten på de här nätsidorna. För fakturakopior debiterar vi en avgift enligt tjänsteprislistan.

Du kan ange kostnadsstället på den elektroniska ansökan i avsnittet Uppgifter om företaget i fältet Kundreferens (eller på PDF-ansökningsblanketten i fältet Fakturakod/Kundens referens), varvid uppgiften överförs till fakturan. Referensuppgiften får vara högst 15 tecken lång.

Du kan göra ändringar till exempel i kontaktuppgifterna till företaget eller kortinnehavarna i tjänsten S-Business Extranet eller genom att kontakta S-Business kundtjänst: s-business@sok.fi eller ta kontakt i chatten på de här nätsidorna.

Nej. S-Business-kortet är ett betaltidskort avsett för S-gruppens företagskunder. Kortet administreras av S-Business Oy.

S-Business-kortet är ett betaltidskort avsett för företag och sammanslutningar. S-Card administreras av Sokos Hotels och är ett personligt stamkundskort för affärsresenärer. Med S-Card får man förmåner på S-gruppens hotell och restauranger.

Det går inte att tjäna S-poäng med S-Business-kortet. Med S-Card kan du dock tjäna S-poäng även när du betalar med S-Business-kortet. Mer information om S-Card

Du kan ansöka om ett S-Business-kort genom att fylla i en ansökan/ett kontoavtal

Leveranstiden för kortet och pinkoden är 1–2 veckor från mottagning av ansökan.

Om du har ansökt om ett S-Business-kort som är utfärdat till en viss person får kortinnehavaren information om att pinkoden är valfri per textmeddelande till det mobilnummer som angetts på ansökan. Kortinnehavaren kan välja pinkod genom att svara på meddelandet med texten PIN####, dvs. genom att skriva PIN och fyra siffror. Det går att svara på textmeddelandet inom 24 h. Om kortinnehavaren inte svarar på meddelandet skickas kortet med en slumpmässigt vald pinkod.

S-Business sörjer för dataskyddet för personuppgifter enligt S-Business Oy:s Dataskyddsbeskrivning som finns på denna webbplats.

Om ditt kort förkommer ska du omedelbart anmäla detta till S-Business kundtjänst (öppen må–fr kl. 8–16) eller den riksomfattande spärrtjänsten, tfn 020 333, vid samtal från utlandet +358 20 333. Spärrtjänsten är öppen alla dagar 24 h.

S-Business-kortet fungerar som betalningsmedel på S-gruppens totalt över 1 600 verksamhetsställen i Finland. Till dessa hör följande S-gruppen-kedjor: ABC*), Kodin Terra, vissa S-Rauta-verksamhetsställen, Prisma, S-market, Sale, Alepa, Sokos, Marks & Spencer och Emotions samt Food Market Delikatessen-matbutikerna.  Dessutom fungerar S-Business-kortet som betalningsmedel på alla S-gruppens hotell i Finland (Sokos Hotels, Radisson Blu och de hotell som ägs av handelslaget). Kortet kan även användas i de flesta av S-gruppens restauranger i Finland.

*) S-Business-kortet kan inte användas som betalningsmedel i restaurangerna Fresto!, Hesburger och Scanburger som ligger i anslutning till ABC-stationer.

Om ditt kort har begränsad köprätt, se utförligare information nedan.

Ett S-Business-kort som omfattar S-gruppens produkt- och tjänsteutbud (Universalkort) fungerar som betalningsmedel i Finland i följande S-gruppen-kedjor: ABC*), Kodin Terra, S-Rauta, Prisma, S-market, Sale, Alepa, Sokos, Marks & Spencer och Emotion samt Food Market Delikatessen -matbutikerna. Dessutom fungerar S-Business-kortet som betalningsmedel på alla S-gruppens hotell i Finland (Sokos Hotels, Radisson Blu och de hotell som ägs av handelslaget). Kortet kan även användas i många av S-gruppens restauranger i Finland.

Användningen av S-Business-kortet kan vid behov begränsas genom att ansluta en köprätt till kortet, varvid kortet endast kan användas för betalning av vissa produkter eller tjänster. Du kan välja en av följande köprätter till kortet:

  • Universalkort: S-gruppens produkt- och tjänsteutbud
  • ABC1: bränsle, biltillbehör och biltvätt på ABC:s verksamhetsställen. Biltillbehör även i butikerna beroende på sortimentet.
  • ABC2: bränsle på ABC:s verksamhetsställen
  • ABC3: biltillbehör och biltvätt på ABC:s verksamhetsställen. Biltillbehör även i butikerna beroende på sortimentet.
  • TERRA: Produkter och tjänster på Kodin Terra

Köprätten fastställs i ansökan och en kod som anger köprätten trycks på kortet.

*) S-Business-kortet kan inte användas som betalningsmedel i restaurangerna Fresto!, Hesburger och Scanburger som ligger i anslutning till ABC-stationer.

Ja. Ladda ned gratisappen ABC-mobil och registrera dina S-Business-kortuppgifter.  Läs mer 

Nej. Med S-Business-kortet kan du betala endast på S-gruppens verksamhetsställen, se utförligare information i svaret på föregående fråga.

Du kan beställa fler kort via tjänsten S-Business Extranet

Företagets kontaktperson kan skicka en höjningsförfrågan per e-post till vår kundtjänst: s-business@sok.fi

S-Card-kunder kan använda S-Business-kortet som betalningsmedel i tjänsten Online Check-out på alla Sokos Hotell i Finland. S-Business-kortet används tills vidare inte i tjänsten Online Check-in.

Ja. Det går att garantera sen ankomst på alla Sokos Hotell i Finland med S-Business-kortet på sokoshotels.fi.

Det går inte att använda S-Business-kortet utomlands. Kortet fungerar enbart i Finland på S-gruppens verksamhetsställen.

Nej, det går inte att ta ut kontanter med S-Business-kortet.

Det går att betala med S-Business-kortet i S-gruppens onlinematbutik (tjänsten Kauppakassi). Läs mer i avsnittet Förmåner och fördelar.

Om pinkoden till kortet spärras eller du glömmer den eller om du själv vill välja pinkod till ditt nuvarande kort ska du kontakta S-Business kundtjänst, tfn 010 76 80820 (må–fr kl. 8–16) eller e-post s-business@sok.fi eller ta kontakt i chatten på de här nätsidorna.

Momsen på fakturan för S-Business-kortet är avdragsgill som den är. På fakturan finns en radspecifik köpspecifikation. Du behöver inte spara kvittona. Undantag är köptransaktioner som görs i en restaurang och som överförs till hotellnotan. Av dessa överförs endast slutsummorna per momssats till kortfakturan (alltså inga radspecifika köpspecifikationer). Spara kvittona på dessa köptransaktioner för bokföringen. Av den anledningen lönar det sig att betala restaurangköp direkt i restaurangkassan för att tilläggsuppgifterna ska överföras till fakturan och köpen ska ge rabatt.

När det gäller produkter som säljs genom förmedling (t.ex. biobiljetter) ska du alltid spara kvittona.

I S-Business Extranet kan företaget bläddra bland köptransaktioner, lägga till önskad referens eller förklaring till täckningsreserveringar och icke-fakturerade transaktioner samt skapa rapporter över köptransaktioner per produktgrupp, momsrapporter per kvitto eller ladda upp uppgifter i Excel. I tjänsten kan företaget också beställa fler kort och skicka serviceförfrågningar till vår kundtjänst.

När företaget har ingått ett S-Business-avtal får företagets kontaktperson som angetts på ansökan ett e-postmeddelande med en länk till ett avsnitt där man kan skapa ett lösenord. Personens e-postadress fungerar som användarnamn. Tjänsten är gratis.

Företagets kontaktperson eller firmatecknare kan ansöka om fler rättigheter per e-post via S-Business kundtjänst: s-business@sok.fi.

Användarnamnet till S-Business Extranet är alltid din e-postadress. Du kan skapa ett nytt lösenord på inloggningssidan via länken Har du glömt ditt lösenord?

Det går att överföra köptransaktioner från S-Business Extranet till de vanligaste kostnads- och resehanteringssystemen samt Excel.

Du kan börja använda S-Business-mobil genom att ladda ner appen gratis i din appbutik. Första gången loggar du in på tjänsten med kortnumret, kortets pinkod och genom att mata in kortets giltighetstid. Du ska ange en separat åtkomstkod för tjänsten. Åtkomstkoden kan vara densamma som pinkoden till kortet. Appen kan användas med personligt S-Business -kort.

Med appen kan du:

  • Följa upp köptransaktioner som görs med S-Business-kortet.
  • Lägga till förklaringar till köptransaktioner i realtid. Förklaringarna överförs till fakturan och företagets ekonomisystem.
  • Få olika förmåner på S-gruppens verksamhetsställen.
  • Kontakta S-Business kundtjänst.
  • Kontakta S-gruppens hotell (Sokos Hotels, Radisson Blu) och restauranger.
  • Söka efter S-gruppens närmaste verksamhetsställe och öppna en vägbeskrivning.

Med S-Business-mobilförmånskuponger kan du lösa in olika gratisförmåner på alla ABC-stationer (ABC-trafikbutikerna, Lähi-ABC och ABC Deli) runt om i Finland. En förmån kan till exempel vara gratis kaffe, kaffe med bulle eller buffélunch.

Du hittar dina förmånskuponger under Etusi i mobilappen S-Business. Förmånen gäller på de verksamhetsställen som anges på kupongen under den tid som anges på förmånslistan.

När du ska använda en förmånskupong, gå till kassan och gör så här:
1. Välj först önskad förmån på listan genom att klicka på Lunasta etu xx päivän sisällä.
2. Den valda förmånskupongen visas nu på skärmen. Klicka på Lunasta etu på nytt. Bekräfta att du vill använda förmånen genom att klicka på OK. På skärmen visas därefter en snurrande symbol med texten Etusi on lunastettu. Du har tre minuter på dig att lösa in förmånen.
3. Visa den inlösta förmånskupongen för kassamedarbetaren.

Mobiltankning är ett ännu enklare, snabbare och säkrare sätt att tanka, eftersom du kan betala tankningen med hjälp av din smarttelefon. Du behöver inte mata in din pinkod eller ta fram ditt betalkort vid tankautomaten, utan betalningen debiteras det S-Business-kort som du har registrerat i ABC-mobil. Köptransaktionen läggs till på S-Business-fakturan.

Du får tillgång till ABC-mobiltankning genom att ladda ned gratisappen ABC-mobil i din appbutik (iOS och Android).

Gör så här:
1 Ladda ned den avgiftsfria appen ABC-mobil i din telefon. Den finns i din appbutik.
2 Logga in i ABC-mobil med bankkoder till vilken bank som helst.
3 Lägg till S-Business-kortet som betalkort.
4 Klart för tankning!

Läs mer

 

Företaget får en viss grundrabatt på köp som görs med S-Business-kortet. Rabatterna är branschspecifika. Läs utförligare information om S-Business rabatter

Undantag i fråga om rabatter: se följande punkter

Sokos Hotels och Radisson Blu: Med S-Business-kortet får du en hotellspecifik grundrabatt på 3 eller 5 procent på dagens rumspris när rumsbokningen görs via S-gruppens kanaler (webbplatsen sokoshotels.fi, Sokos Hotels Försäljningstjänst eller direkt via hotellreceptionen). Vid bokningen ska du uppge bokningskoden SGRBUS och du ska betala övernattningen med S-Business-kortet. Bokningskoden finns tryckt på följebrevet till kortet. Rabatten gäller inte kunder som har avtalspris.

Om antalet övernattningar överskrider 100 om året, kontakta S-Business kundtjänst, tfn 010 76 80820 (må–fr kl. 8–16) eller e-post s-business@sok.fi

S-gruppens restauranger: Rabatten är 2 procent i de av S-gruppens restauranger där S-Business-kortet kan användas som betalningsmedel. Rabatten ges på mat-, vatten- och läskedrycksprodukter. Dessutom kan handelslaget/Sokotel Oy även ge rabatt på annan egen försäljning, med undantag av alkoholprodukter, tobaksprodukter, paketprodukter (som innehåller alkohol), förskott och presentkort. Läs utförligare information om S-Business-rabatter

Förmåner inom medlemsprogrammet Sporttiklubi:
Vid betalning med S-Business-kortet får du Sporttiklubi-förmåner, bl.a. Sportti-priser på alla Sokos Hotell, förmånligare Sportti-måltider och pengar tillbaka på slutsumman på fakturan för lagets övernattning.

Uppge medlemskapet i Sporttiklubi när du gör hotellbokningen för laget. Förmånen beviljas om laget består av minst 11 personer.

Läs utförligare information om medlemsprogrammet Sporttiklubi på:

sokoshotels.fi/fi/ryhmat/sporttiklubi

På följande produkter ger vi ingen rabatt: modersmjölksersättning, tobak, alkoholdrycker, flaskpant, produkter som säljs genom förmedling, frimärken samt installation och transport av hemteknik. På förskott (t.ex. serietvätt på ABC) och på S-gruppens presentkort beviljas ingen rabatt. På restaurangernas paketprodukter som innehåller alkohol ger vi heller ingen rabatt.

Rabatten på spolarvätska i S-gruppens butiker är 2 procent.

När du betalar med S-Business-kortet får du samma produktförmåner som ägarkunderna på ABC-stationerna och i handelslaget HOK-Elantos restauranger.

Nej. Bonus och betalningssättförmån är förmåner som enbart beviljas ägarkunder i handelslagen.

Kauppakassi är tillgänglig i de regioner i Finland där tjänsten Foodie är tillgänglig.
Läs mer

Du kan betala med S-Business-kortet genom att i tjänsten välja S-Business-kortet som betalningssätt och ange kortnumret. I tjänsten kan du också lägga till kortuppgifterna i en digital plånbok. Då finns uppgifterna färdigt när du väljer betalningssätt.

Beroende på handelslag/verksamhetsställe finns det avhämtnings- och/eller leveranstjänst för mat som beställs i webbutiken.

  • ABC
  • Sale
  • Alepa
  • Sokos Hotels
  • Kodin Terra
  • Coffee House
  • Amarillo
  • Rosso