Vieraskynä: Suomalaista ei herätä kello vaan kahvi

Vieraskynä: Harry Skön, markkinointi- ja myyntijohtaja, Meira kuva Vieraskynä: Harry Skön, markkinointi- ja myyntijohtaja, Meira 11.01.2023
Vieraskynä: Harry Skön, markkinointi- ja myyntijohtaja, Meira 11.01.2023

Kahvi on oleellinen osa suomalaista yrityskulttuuria, kirjoittaa Meiran Harry Skön.

Suomalaista ei herätä kello vaan kahvi

"Minä juon nyt kahvia!" tokaisi pääministeri Harri Holkeri vuonna 1990, kun media ahdisteli häntä jutunkiilto silmissään. Pääministerille, kuten muillekin suomalaisille, kahvihetki on pyhä. Suomalainen kahvikulttuuri on maailmanlaajuisestikin ainutlaatuinen, ja kulttuurissamme monet tavat kietoutuvat juuri kahvinjuonnin ympärille – myös toimistoilla ja työpaikoilla. Mitäpä olisikaan kokous tai lounastapaaminen ilman kahvia? 

Kahvitauot ovat tärkeä osa työpäivää

Päivittäisestä kahviannoksestaan suomalaiset nauttivat noin kolme kupillista työpaikalla. Suomalainen erikoisuus ovatkin työpaikalla pidettävät kahvitauot. Kahvitauot ovat työpaikoilla työntekijöitä sitova liima, ja kahvitauolle tulevat turisemaan myös ne, jotka eivät kahvia juo. Myös etätyöntekijät kaipaavat työpaikoilta eniten juuri sosiaalisia kahvihetkiä. Ainakin lomalle lähtiessään tai merkkipäivinä suomalainen tarjoaa työkavereilleen pullakahvit.

Uniikki kahvikulttuuri kannattelee, makumieltymykset kuitenkin monimuotoistuvat

Suomalainen kahvikulttuuri on uniikki niin tuotteiltaan kuin tavoiltaan. Useimmat meistä tunnistavat tavat ja sanonnat, joita näihin tuttuihin kahvitilanteisiin liittyy, kuten kursailun tai ”ei mun takia tartte keittää”. Joka tapauksessa kahvi saattelee elämänkaariamme kehdosta hautaan edelleen vahvasti.

Suomalaiset ovat myös vuodesta toiseen maailman innokkain kahvinjuojakansa. Suomalaiset käyttävät paahdettua kahvia vuosittain noin 10 kiloa henkeä kohden, mikä vastaa noin 4–5 kahvikupillista päivässä per henkilö. 

Viime vuosina on ollut nähtävissä suuntaus tummapaahtoisempaan kahviin. Edelleen suomalaisen kahvikupissa useimmin on toki suodatinkahvi (maidolla tai kaurajuomalla höystettynä), mutta erityisesti ravintola- ja kahvilapuolella makunystyröitä aiempaa useammin hellii myös espresso tai espressopohjainen americano. Nyt myös noin neljännes kaikesta kotiin ostetusta kahvista on keski- ja tummapaahtoista. 

Aiempaa useampi jauhaa kahvinsa pavuista tuoreeltaan tai nauttii kätevästi kapselikahvit kotona tai työpaikalla. Kahviloiden ja ravintoloiden kahvitarjonta on ollut ja on jatkossakin merkittävässä roolissa tämän muutoksen ja monimuotoisemman kahviarvostuksen vahvistamisessa. Päivän hemmotteluhetki onkin nyt se kahvilan cappuccino tai jäälatte. 

Nopeutta, helppoutta ja monipuolisuutta – vastuullisesti

Pandemia nopeutti muuttuvaa kulutuskäyttäytymistä, tapa kuluttaa ravintolapalveluita pirstaloitui. Kuluttajat kaipaavat nopeutta ja helppoutta – elämyksiä unohtamatta. Eikä nopeuden ja helppouden vaade ole katoamassa mihinkään kuluttajien arjesta.

Tietoisuuden lisääntyminen kuluttajan omasta ja ympäristön hyvinvoinnista vaatii kahvila- ja ravintola-alaa huomioimaan kuluttajien vaatimukset. Kuluttajat ovat entistä ympäristötietoisempia ja haluavat ottaa enenevässä määrin huomioon luonnon monimuotoisuuden. EU:n asettamat tavoitteet lisäävät vastuullisten ympäristöarvojen muutoksen voimakkuutta, jossa otetaan huomioon kiertotalous ja hiilineutraalisuus.

EU on asettanut myös kovat tavoitteet vuoteen 2030 mennessä lisätä ruokapakkausten kierrätettävyyttä. Meiralla varmistamme vastuullisuuden niin tuotteiden kuin pakkausten osalta. Teemme Meiralla tieteeseen perustuvaa ilmastotyötä. Olimme yksi Suomen ensimmäisistä elintarvikealan yrityksistä, joka sai ilmastotyölleen virallisen SBTi-hyväksynnän. Edistämme omaa ilmastokestävämpää toimintaa niin Vallilassa tehtaallamme kuin arvoketjussamme. Esimerkiksi kahvin ravintola- ja kahvilatuotteisto on meillä 100% vastuusertifioitua ja annospakkaukset täysin alumiinittomia. 

Kahvista on siis moneksi. Vaalimalla laatua ja valikoiman monipuolisuutta kahvituotteesta riippumatta kehittyy myös kuuluisa suomalaisten kahvirakkaus. Jatkossa asiakkaat odottavat kasvavassa määrin kahvilta hyvää makua, elämyksellisyyttä ja erilaisia kahvipohjaisia vaihtoehtoja vastuullisuuden ohella. Monta mahdollisuutta kehittää liiketoimintaa siis! 

Helsingin kantakaupungissatietää saapuneensa Vallillaan, kun ilmassa tuoksuu täyteläinen kahvin aromi.Tuoksu tulee Meiran kahvi- ja maustetehtaalta, jossapaahdetaan Kulta Katriinaa, Segafredoa ja Saludoa. Täällä päätyvät pakkauksiinsa myös rakastetut Meiran ketsupit, sinapit, maustamis- ja leivontatuotteet, suolat sekä pähkinät. Päämäärämme on luoda asiakkaillemme, työntekijöillemme ja kumppaneillemme reilusti parempia hetkiä. Sitä olemme tehneet suurella sydämellä ja sinnikkyydellä jo vuodesta 1914.