Kaikki puhuvat nyt sähköautoista – mutta sopiiko sähköauto kaikille?

Vieraskynä: Matias Henkola, toimitusjohtaja, Secto Automotive kuva Vieraskynä: Matias Henkola, toimitusjohtaja, Secto Automotive 20.04.2022
Vieraskynä: Matias Henkola, toimitusjohtaja, Secto Automotive 20.04.2022

Kaikki puhuvat nyt sähköautoista – mutta sopiiko sähköauto kaikille?

Olemme Sectolla jo 12 vuotta tehneet töitä sähköautojen liisauksen parissa ja siten olleet markkinajohtaja aina segmentin syntymästä lähtien. Ensimmäiset 11 vuotta meni kertoessa, miksi henkilöautot ovat tulevaisuudessa sähkökäyttöisiä. Noin vuosi sitten tapahtui suuri muutos. Iso massa oli itsenäisesti päässyt juoneen kiinni ilman saarnaamme ja kävimme nyt keskustelua siitä, miten sähköautoiluun olisi mahdollista siirtyä? Keskellä sähköautobuumia olemmekin joutuneet käymään uudenlaista argumentointia, kun osalle pitää kertoa, miksi ei.

Reilu kymmenisen vuotta sitten sähköauto oli enemmänkin kannanotto kuin niinkään sujuvasti toimiva kulkupeli: mopoauton näköinen ja kokoinen auto maksoi kymmeniä tuhansia ja sillä ajoi hyvällä säällä sata kilometriä. 

Vuonna 2014 markkinoille tuli ensimmäinen normaalin kokoinen sähköauto, Tesla Model S. Sillä ajoi riittävän pitkälle ja se oli yhtä tilava kuin perheauto, mutta hankintahinta oli ainakin kaksinkertainen verrattuna vastaavan kokoiseen polttomoottoriautoon.

Ja sitten tuli vuosi 2021 ja sen mukana ylemmän keskiluokan sähköautot tutuilta ja turvallisilta autovalmistajilta. Ne olivat autoja, joihin mahtui koko perhe, joilla pääsi ajamaan pitkiäkin matkoja ja jotka olivat hintaluokaltaan saavutettavissa.

Nousi sähköautokuume – yhtäkkiä kaikki puhuivat sähköautoista.

Buumi näkyy myös Sectolla: Kun vuoden 2021 ensimmäisellä kvartaalilla sähköautojen osuus uusista henkilöautoluovutuksista oli noin 10 prosenttia, viimeisellä kvartaalilla prosenttiluku oli jo yli 25 %. Vuonna 2022 sähköautojen osuus tulee olemaan yli kolmannes.

Eikä ihme, onhan sähköauto noin seitsemän kertaa energiatehokkaampi kuin keskiverto polttomoottorilla käyvä henkilöauto. Puhumattakaan siitä, että yhä harvempi haluaa ajaa autolla, joka saa käyttövoimansa fossiilisesta tuontiöljystä. Uusimmissa sähköautomalleissa myös käyttöliittymät ovat ylivoimaisesti markkinoiden kehittyneimmät – voisin tähän perään heittää perinteisen Nokia–Apple-vertauskuvan, mutta jätän sen tekemättä.

Ja sitten vielä trendit: jos ennen oli trendikästä ajaa isolla autolla, jossa oli tehokas ja äänekäs moottori, nyt on trendikästä ajaa matalapäästöisellä ja hiljaisella autolla, joka todistaa samalla naapurustolle, että tässä taloudessa juodaan pelkästään kauramaitoa ja jauhiskin on vaihdettu härkikseen.

Eniten puhuvat kuitenkin eurot, sillä sähköautot alkavat vihdoin olla hankintahinnaltaan järkevällä tasolla. Lisäksi kotona ladatulla sähköautolla ajaa 100 kilometriä jopa alle kahden euron energiakustannuksin. Se on sama kuin polttomoottoriauto, joka kuluttaisi alle yhden litran bensaa sadalla kilometrillä.

Sähköautobuumi käykin nyt niin kuumana, että vauhdissa meinaa unohtua, ettei sähköautoilu sovi kaikille – ainakaan, jos haluaa säilyttää sen mutkattomuuden, johon on yksityisautoilussa tottunut.

Sähköauton käyttö ei ole samanlaista kuin polttomoottoriautolla ajaminen. Kun polttis viedään tankille, sähköauto latautuu yön aikana kotona tai päivällä toimistolla. Nopeita julkisia latauspisteitä toki löytyy jo kaikkien valtaväylien varrelta, kauppakeskuksista ja kaupunkien keskustoista, mutta lataus niissä on huomattavasti kalliimpaa kuin kotona ja aiheuttaa ylimääräisen ohjelmanumeron kiireisen arjen keskellä.

Kenelle sähköauto sopii?

Olemme tehneet useita kartoituksia ja ajotapa-analyysejä vuosien saatossa. Viimeisimmän mukaan 85 prosentille autoilijoista täyssähköauto on kaikin puolin paras ratkaisu sekä käyttökokemuksiltaan että kokonaiskustannuksiltaan.

Entä sitten loput 15 prosenttia?

Kymmenen prosenttia autoilijoista on sellaisia, joille ladattava hybridi on täyssähköä fiksumpi veto. He ovat tyypillisesti autoilijoita, jotka ajavat toistuvasti mutta eivät kuitenkaan jatkuvasti pitkiä matkoja jonnekin, jossa auto seisoo pitempiä aikoja niin, ettei sitä ole mahdollista ladata. Arjessa auto latautuu yön yli kotona tai työpäivän aikana toimistolla. Päivittäiset nurkka-ajot onnistuvat sähköllä, jolloin päästöt pysyvät hyvin lähellä sähköautokäyttäjää kuitenkin niin, että polttomoottorin joustavuus säilyy.

Lopulle viidelle prosentille autoilijoista sähköavusteinen auto ei tällä hetkellä ole optimaalisin ratkaisu. Tämä käyttäjäryhmä liikkuu paljon esimerkiksi maa- tai syrjäseudulla ja ajaa toistuvasti yli 400 kilometriä päivässä. Heillä ei ole latausmahdollisuutta kotona tai työpaikalla, jolloin sähköllä liikkuvan auton käyttö ei ole ajankäytöllisesti järkevää, vaikka julkisen latureiden avulla liikkuminen hoituisikin.

Tulevaisuudessa pikalatauspalvelu on huoltoasemille kuin lottoautomaatti

Sähköauto ole mikään hopealuoti, jolla ratkaistaan kaikki energiapoliittiset ongelmat. Sähköautoiluun, kuten muuhunkin teknologiaan, liittyy ongelmakohtia, joista on puhuttava ääneen. Miten akkulitiumia nostetaan maasta? Miten johdinmetallien kaivostyön vastuullisuutta seurataan? On otettu jo hyviä askelmia oikeaan suuntaan, mutta jotta idea vastuullisesta autoilusta toteutuu, ongelmakohdista pitää keskustella ja sitä kautta kehittää.

Miksi sitten juuri sähköauto tulee seuraavien vuosikymmenten aikana olemaan oikea ratkaisu? Vastaus on yksinkertainen: sähköauton energiatehokkuus (eli Well to Wheel) on noin seitsemän kertaa parempi kuin polttomoottoriauton. Tarvitaan siis seitsemän kertaa vähemmän alkupään energiaa, jotta auto saadaan liikkumaan.

Miten kestävän kehityksen autoilu olisi mahdollista yhä useammalle? 

Tarvitaan tietenkin edullista, uusiutuvaa sähköä. Kauppataseen näkökulmasta se saisi olla mielellään kotimaista.

Toisekseen tarvitaan riittävän laaja ja helppokäyttöinen pikalatausverkosto – Teslan omat Supercharger-latausasemat ovat tästä erinomainen esimerkki. Piuha kiinni autoon ja lataus alkaa automaattisesti. Yksi keskeinen syy valita yksityisautoilu julkisen liikenteen sijaan on nimittäin vapaus tulla ja mennä miten huvittaa. Yksi nopea latausasema siellä, toinen täällä ei tee sähköautoilusta kaikille mutkatonta.

Julkisessa latauksessa tulee tapahtumaan valtava kehitys seuraavan kahden vuoden aikana. Verkostot laajenevat jo nyt eksponentiaalisesti, käyttöliittymät paranevat koko ajan ja roaminghinnoittelu latausoperaattoreiden kautta järkevöityy. 

Ennustan että pikalatauspalveluiden tarjoaminen asiakkaille 2020-luvulla tulee olemaan huoltoasemille yhtä tärkeä palvelu kuin lottoautomaatti, Keltainen Pörssi tai keskioluen myynti 1990-luvulla.

Matias Henkola on Secto Automotiven toimitusjohtaja, joka tuli sähköautouskoon vuosia sitten tutustuessaan sähköautojen energiatehokkuuteen. Secto haluaa haastaa perinteiset auton omistamisen mallit ja tarjota asiakkailleen mutkatonta autoarkea mahdollisimman kestävällä tavalla. Tällä hetkellä joka kolmas uusi Sectolta luovutettu leasing-henkilöauto on täyssähköinen.