Yritystilaisuuksien trendit nyt

Yksilöllisyyttä ja yllätyksellisyyttä 

Yritystilaisuuksien trendit x 3 

Minkälaisia yritystilaisuuksia nyt järjestetään? Belgen ravintolajohtaja Linda Rosilainen-Susi kertoo, mikä on tällä hetkellä pinnalla. 

TRENDI 1: Ei enää niin selvää sesonkiajattelua 

Jos firman bileet osuivat vielä joitakin vuosia sitten lähinnä pikkujoulusesonkiin tai kesälomien kynnykselle, nyt yritykset järjestävät erilaisia tilaisuuksia ympäri vuoden. 

”Yritystilaisuuksia järjestetään nykyisin ihan mihin tahansa aikaan vuodesta, ei ainoastaan ennen joulua tai juhannusta”, Rosilainen-Susi kertoo. 

Isompien illanviettojen ja pitkien seminaaripäivien rinnalla yritykset järjestävät yhä enemmän myös pienimuotoisempia, matalamman kynnyksen kokoontumisia. 

”Esimerkiksi lounastilaisuudet tai vaikka palaverin jälkeen pidettävät after work -kokoontumiset ovat tällä hetkellä suosittuja.” 

TRENDI 2: Yksilöllisyys entistä tärkeämpää 

Linda Rosilainen-Susi on ollut ravintola-alalla kauan, joten hän muistaa yritysmaailmaan aiemmin kuuluneet pitkät – ja joskus kosteatkin – lounaat. Sellaisia ei hänen mukaansa enää juurikaan järjestetä. 

”Voisi ehkä sanoa, että yritystilaisuudet ovat siistiytyneet”, hän naurahtaa. 

Nyt yritysasiakkaat haluavat järjestää mietittyjä kokonaisuuksia, joissa yksilölliset tarpeet huomioidaan. 

”Peruspaketit eivät enää riitä. Yritystilaisuudet halutaan räätälöidä yksilöllisesti”, Rosilainen-Susi avaa. 

Se kertoo hänen mukaansa siitä, että yritystilaisuuksiin halutaan panostaa – ja pandemian jälkeisenä aikana suunta on selvästi vahvistunut. 

”Yhdessä vietettyä aikaa arvostetaan, joten kenties siksi yritystilaisuuksiin halutaan satsata”, hän miettii. 

Parhaimmillaan tarkkaan mietitty tilaisuus yksityiskohtineen kaikkineen on myönteisesti mieleenpainuva. 

”Plaseeraus, pöytien koristelu, pöytäryhmien sijoittelu, tarjoilun aikatauluttaminen, tietynlaiset ruokatuotteet ja ruokien yksityiskohdat. Esimerkiksi sellaisilla yksityiskohdilla yritystilaisuuksista tehdään spesiaaleja”, Rosilainen-Susi avaa. 

Yhä useampi haluaa tilaisuuteen myös omaa ohjelmaa. Moni esimerkiksi kysyy, saako yritystilaisuudessa esiintyä dj tai vaikkapa kuoro. Saako? 

”Kyllä, ja ainakin meillä on ollut esimerkiksi harrastajakuoroja esiintymässä yritysten tilaisuuksissa.” 

TRENDI 3: Jotain spesiaalia, jotain rohkeaa 

Helsingin Kluuvikadulla sijaitsevaan olut- ja ruokaravintola Belgeen pistäydytään erityisesti sen kuuluisien simpukoiden perässä. Sen lisäksi belgialaisen ravintolan olutvalikoima on niin valtava, että siitä riittää maisteltavaa jokaiseen makuun. 

”Peruslagereiden rinnalla halutaan nyt maistella makuja maailmalta. Myös erilaiset cocktailit kiinnostavat”, Rosilainen-Susi kertoo. 

Rohkea kokeilunhalu on yksi selvästi kasvava ilmiö paitsi yleisesti ravintolakentällä, myös yritystilaisuuksissa.  

”Ihmiset ovat uteliaita kokeilemaan uutta, kuten erilaisia makuja. Esimerkiksi simpukoiden kera halutaan testailla vaikkapa yllätyksellisiä kastikkeita.” 

Entä sitten tulevaisuudessa? Minkälaisia ilmiöitä Rosilainen-Susi ennustaa nähtävän yritystilaisuuksissa? 

”Järjestämisen helppous tulee korostumaan. Asiakas esittää toiveet ja reunaehdot, ravintola toteuttaa ne.” 

Koska yrityksissä ei ole enää erikseen henkilöitä, jotka tilaisuuksia järjestävät, järjestelyt hoidetaan tyypillisesti oman työn ohessa. 

”Siksi ravintoloiden onkin osattava tarjota asiakkaalle erilaisia vaihtoehtoja – myös sellaisia, joita asiakas ei itse osaa kysyä.” 



Tiesitkö, että S-Business-kortilla saa alennusta S-ryhmän ravintoloista? 

Tutustu kaikkiin etuihin ja alennuksiin tarkemmin