Satu Törönen loi uudenlaisen sovelluksen

Idea syntyi, kun ratsastustuntien varaaminen ja peruminen tuntui hankalalta.

“Täytyy olla jokin ratkaisu”, Satu Törönen ajatteli ja loi sitten uudenlaisen sovelluksen 

Kun Satu Törönen huomasi, että ratsastustuntien varaaminen ja peruminen on hankalaa, hän päätti, että asialle on tehtävä jotain. Nyt Törönen pyörittää kahta yritystä, joista toinen keskittyy helpottamaan ratsastajien ja talliyrittäjien elämää. 

Satu Törönen ja Relanderin Ponitallin suomenhevonen Usva.  
Kuva: Pihla Liukkonen, Kontrastia Oy 

Parhaat innovaatiot syntyvät todelliseen tarpeeseen – ja joskus myös vähän vahingossa. 

Näin kävi Satu Töröselle, joka ei vielä joitakin vuosia sitten olisi osannut arvata, että hän kehittäisi juuri hevosalaan liittyvän palvelun. 

Niin kuitenkin tapahtui, kun hänen tyttärensä aloitti ratsastuksen ja Törönen itse palasi nuoruusvuosilta tutun harrastuksen pariin. 

”Huomasin, että ratsastustunteja on hankala varata tai perua. Asiat oli hoidettava aina puhelimitse. Silloin mietin, että täytyyhän tähän olla jokin järkevä ratkaisu”, hän avaa. 

Törösen silloisen kotitallin yrittäjäkin toivoi ratkaisua asiaan. Hän toi esiin omat tarpeensa, jotka auttoivat tuotteen suunnittelussa ja toteutuksessa. Syntyi Ratsukko, ratsastajien ja talliyrittäjien arkea helpottava digitaalinen palvelu. Se luotiin ensin pelkästään yhden tallin käyttöön, ja sellaiseksi sen piti alun perin myös jäädä. 

”Kun palvelu sitten otettiin käyttöön, muutkin tallit alkoivat kysellä sen perään”, Törönen kertoo. 

Hyppy yrittäjäksi 

Kun ajatus Ratsukko-palvelusta alun perin syntyi, Törönen työskenteli Harvialla markkinointipuolen tehtävissä. 

”Työni oli mieluinen, mutta tuntui, että olin jo elänyt hektistä arkea isommissa yrityksissä riittävästi. Silloin mietin, että ehkä voisin hyödyntää vuosien varrella kartuttamaani markkinointikokemusta yrittäjänä.” 

Ennen Harviaa Törönen oli työskennellyt Whirlpoolilla ensin asiakaspalvelutehtävissä ja sen jälkeen sekä markkinoinnissa että avainasiakaspäällikkönä. 

”Joskus nuorempana puhuimme ystäväporukan kesken, että jos kolmekymppisinä emme ole unelmatyössä, ryhdymme yrittäjiksi. Tuo keskustelu oli jäänyt kummittelemaan mieleeni. Lopulta päätin perustaa oman yrityksen.” 

Törösen ensimmäinen yritys, SatuMo Oy syntyi vuoden 2018 helmikuussa. Tieto siitä, että markkinointialan osaamisen perään kyseltiin säännöllisesti ja että moni yritys ulkoisti toimintojaan, toi rohkeutta hypätä palkkatöistä täysipäiväiseksi yrittäjäksi. 

”Miksi en tarjoaisi omaa osaamistani? Miksi en tekisi yrittäjänä sitä, mitä osaan ja haluan tehdä?” Törönen muistaa ajatelleensa. 

Sekin tietysti houkutteli, että yrittäjänä saisi olla oman itsensä herra. 

”Työelämä on nykyisin melko nopeatempoista, joten halusin enemmän vapautta – pois tietynlaisesta oravanpyörästä, jossa olin ollut jo pitkään.” 

Erilaisia oppimatkoja 

SatuMossa Törösen ja hänen puolisonsa ammattitaidot ovat yhdistyneet: Törönen tarjoaa markkinointipuolen asiantuntijuutta, kun hänen miehensä keskittyy terveysteknologisiin ratkaisuihin. 

Entä miksi juuri markkinointi? 

”On antoisaa tehdä markkinointia suurempana kokonaisuutena ja nähdä myös sen tulokset. Kun asettaa itsensä asiakkaan asemaan sen sijaan, että ajattelisi vain tuotetta tai palvelua, jokaisesta asiakasprojekti tulee oppimatka”, Törönen kuvailee. 

Oppimatka on myös yrittäjyys. Törösen mielestä asioita ei kuitenkaan kannata tehdä tai miettiä liian vaikeasti.  

”Jos on idea tuotteesta tai palvelusta, kannattaa lähteä rohkeasti eteenpäin ja uskaltaa antaa lankoja myös muille.” 

Törönen muistuttaa, että apua löytyy varmasti, jos kaikki osa-alueet idean eteenpäin viemiseen eivät ole itselle tuttuja. Ratsukko-palvelukin kehitettiin alun perin yhteistyössä koodarin ja talliyrittäjän kanssa. Myös tällä hetkellä Ratsukkoa on tekemässä eri osaajista koostuva ydintiimi. 

”Kaikkea ei tarvitse tai edes voi tehdä itse, joten on hyvä etsiä apua, jotta yritys ja liikevaihto kasvaisivat. Pitkällä aikavälillä tiimi ja tekijät, ihmiset ympärillä, ovat äärimmäisen tärkeä voimavara ja yritystä eteenpäin vievä voima.” 

Sydämen asioita 

Nyt Törösellä on kaksi yritystä, kun SatuMon lisäksi pyörii Ratsukko Solutions Oy. 

“Ratsukko on minulle sydämen asia. En ole laskenut sen parissa vietettyjä työtunteja. Paljon niitä on kuitenkin kertynyt”, hän naurahtaa. 

Tunteja kertyy varmasti jatkossakin, sillä lähitulevaisuudessa Törönen aikoo keskittyä täysipäiväisesti Ratsukon kehittämiseen. Potentiaalia on, sillä melko perinteinen hevos- ja ratsastuskouluala ei ole digitalisoitunut yhtä vauhdikkaasti kuin moni muu ala. Markkinoilla on hyvin tilaa eri toimijoille. 

”Perusbisnes on sitä, että tallin toiminta pyörii ja ratsastajia käy. Asiakaskunta kuitenkin muuttuu ja digitaalisuus kehittyy jatkuvasti. Se on myös ratsastuskouluille todellinen mahdollisuus kehittyä.” 

Juuri siinä kehityksessä Törönen aikoo olla mukana. Nyt Ratsukkoa laajennetaan monipuoliseksi alustaksi niin, että se palvelisi ratsastajia, talliyrittäjiä ja eri sidosryhmiä entistä kattavammin. 

“Kun jokin asia on itselle tärkeä ja mielekäs, kuten Ratsukko minulle on, asioita tulee tehtyä ja vietyä eteenpäin melkein huomaamatta”, Törönen sanoo lopuksi. 

S-Business-kortti on tuttu myös Satu Töröselle. Mitä mieltä hän on siitä? “Kuitittomuuden lisäksi arvostan sitä, että S-Business-mobiilisovellus helpottaa yrityksen arkea. Monipuoliset edut ja alennukset ovat tietenkin plussaa.”