Sähkötaksiautoilija Timo Hietarinne

Timo Hietarinne kertoo, miten taksiautoilu sujuu, kun alla on täyssähköauto.

“Sähköä laturista ja meno jatkuu” – taksiautoilija Timo Hietarinnettä sähköauton lataus ei stressaa 

Miten taksiautoilu sujuu, kun alla on täyssähköauto? Yli 35 vuotta taksia ajaneen Timo Hietarinteen mukaan homma toimii siinä, missä polttomoottorillakin ajelu, kunhan latauksesta muodostuu toimiva rutiini. 

Taksiautoilija Timo Hietarinne saa vastailla sähköautoilua koskeviin kysymyksiin päivittäin. Kun Hietarinteen taksiin istahtaa, asiakas pääsee nimittäin täyssähköauton kyytiin. Ja mikäpä siinä vastaillessa, sillä Hietarinne on itse varsin tyytyväinen sähköautoiluun. 
 
Vaikka täyssähköautot ovat yleistyneet takseinakin vauhdilla, polttomoottoriautot ovat vielä selvässä enemmistössä. Taksi Helsingillä, jota Hietarinnekin edustaa, on tuhatkunta taksia. Hän arvioi, että tällä hetkellä niistä kymmenisen prosenttia on täyssähköisiä. Jatkossa varmasti vielä isompi osa tulee olemaan täyssähkötakseja. 
 
“Polttomoottoriautot jäävät pois sitä mukaa, kun kalustoa uusitaan. Jossain kohtaa myös autovalmistajat lopettavat polttomoottorilla toimivien autojen valmistamisen, joten viimeistään siinä vaiheessa polttikset jäävät historiaan, myös takseina”, Hietarinne arvelee. 

Auton lataus on myös autoilijan tauko 

Timo Hietarinne on ajanut taksia jo yli 35 vuotta. Niistä vajaan vuoden hänellä on ollut käytössään täyssähköinen Hyundai Ionic 5.  

Ajatusta sähköautosta Hietarinne oli pyöritellyt mielessään jo aiemmin, mutta lopullisen sysäyksen hankintaan antoi Helsinki-Vantaan lentoaseman taksiliikenteen operoinnin kilpailutus. Siihen osallistuminen edellytti, että taksipalveluja tarjoavalla operaattorilla on käytössä tietty määrä nollapäästöisiä autoja. 

Ensimmäiset kuukaudet sähkötaksin ratissa olivat uuden opettelua. 

“Piti miettiä, missä ja milloin auton lataa. Muutamassa kuukaudessa siitä tuli kuitenkin rutiini, joka sujuu nyt sen kummempia ihmettelemättä.” 

Hietarinne lataa autonsa yleensä kerran päivässä. 
 
“Siihen menee kolmisen varttia. Lataan siinä ajassa auton, ja lisäksi tankkaan itseni samalla kertaa”, Hietarinne naurahtaa. 

“Helpointa tietysti olisi, jos auton voisi antaa latautua yön yli kotipihassa. Minulle se ei ole mahdollista, joten lataan auton päivän aikana.” 

Entä ärsyttikö missään vaiheessa, että auton lataus veikin yhtäkkiä enemmän aikaa kuin polttoainetankilla piipahtaminen? 

“Ei se ärsyttänyt silloin, eikä se ärsytä nytkään. Menen tilanteen mukaan, ja saatan tehdä lyhyitä vartinkin latauksia. Siinä ehtii ladata jo sen verran, että autolla pääsee taas seuraavat 150 kilometriä.” 

Hietarinne hoitaa lataukset yleensä ABC:llä ja maksaa ABC-mobiililla, johon hän on yhdistänyt S-Business-korttinsa. Mobiilisovelluksella lataaminen sujuu vaivattomasti. 

“Ainoa haaste auton latauksessa on se, jos samalla latausasemalla on useampi lataaja. Silloin latausteho laskee. Varsinkin näin ammattiautoilijana pidän tärkeänä sitä, että asemien lataustehot ovat olisivat riittäviä.” 

Auton ja aseman latausnopeudet ratkaisevat 

Hietarinne ajaa pääasiassa pääkaupunkiseudulla, joten hänen ei juuri tarvitse miettiä sähköauton keskimääräistä toimintamatkaa. 
 
“Rangesta puhutaan paljon. Kehän sisäpuolella sillä ei ole kovin suurta merkitystä, sillä latauspaikkoja on paljon eikä niillä ole juuri ruuhkaa. Paljon tärkeämpää on se, miten nopeasti auton saa ladattua.” 

Siihen taas vaikuttaa se, miten suuritehoista latauslaitetta käyttää mutta myös se, miten nopeasti auto itse ottaa sähköä vastaan. 

Pidempiä matkoja ajaville taksiautoilijoille sähköauton toimintasäde on kuitenkin paljon oleellisempi tekijä. 

“Jos tiedossa on pidempi matka ja akku on vajaan puoleinen, on tehtävä välilataus. Minulla näitä pidempiä ajoja ei ole ollut kuin muutamia. Olen silloin kysynyt asiakkaalta, että sopiiko hänelle pitää tauko. Jos se ei sovi, asiakas ohjataan toiseen autoon.” 

Taksi Helsingin asiakkaat voivat myös itse esittää toiveen sähköautokyydistä. Hietarinteen mukaan se ei silti ole – ainakaan vielä – kovin yleistä. 

“Tosin sähköautotaksit taitavat yleistyä jo sitä vauhtia, että kohta ei varmaan tarvitse erikseen sähköautoa edes tilata, kun sellainen tulee joka tapauksessa.” 

Nyt Hietarinne on ajanut sähkötaksiautollaan jo yli 41 000 kilometriä. Niillä kilometreillä taitaa tietää jo varsin hyvin, miten taksiautoilu sujuu sähköllä. 

“Sähköä saa laturista, ja sitten taas meno jatkuu. Ei siinä sen ihmeempää”, Hietarinne kiteyttää.