S-Ostokortti on S-ryhmän uusi maksamisen ratkaisu
Uusi S-Ostokortti poistaa eriarvoisuutta maksutilanteista
S-Business on mukana digitalisoimassa paperiset maksusitoumukset tarjoamalla S-Ostokortti-palvelun. S-Ostokortti on suunnattu aineellista apua myöntäville organisaatioille ja heidän asiakkailleen Suomessa.
S-ryhmässä on kehitetty kaupanalalla aivan uusi maksamisen ratkaisu, S-Ostokortti, joka digitalisoi maksusitoumusten teon, poistaa eriarvoisuutta maksutilanteista ja sujuvoittaa asiointia S-ryhmän ruokakaupoissa. Uudella S-Ostokortilla avunsaaja voi maksaa kuten kuka tahansa muu korttimaksuasiakas. Kehitystyötä on ohjannut tavoite edistää yhdenvertaisuutta, sujuvoittaa maksamista ja tarjota nykyaikainen vaihtoehto paperisten maksusitoumusten tilalle.
”Olemme pyrkineet rakentamaan kokonaisuuden, joka hyödyttää kaikkia osapuolia. Tavoitteenamme on mahdollistaa sujuva maksamiskokemus niin avunsaajille kuin kaupan henkilöstölle. Avunmyöntäjille kehitimme helppokäyttöisen ja uusia mahdollisuuksia tarjoavan hallinnointityökalun, joka tuo läpinäkyvyyttä ja helpottaa maksusitoumusten hallinnointia”, kertoo S-Ostokortin kehityksestä vastannut S-Busineksen tuote- ja kehitysjohtaja Riitta Luostarinen-Rintala.
Avunmyöntäjäorganisaatio hallinnoi S-Ostokorteille lisättäviä maksusitoumuksia S-Business Manager -palvelun kautta. Verkkopalvelussa voi asettaa maksusitoumuksille erilaisia ostorajauksia, kuten saldorajan, mitä tuoteryhmiä tai tuotteita kortilla voi ostaa ja missä ajassa saldo tulee käyttää. Digitaalinen ratkaisu mahdollistaa organisaatioille maksusitoumusten reaaliaikaisen seurannan, kortin helpon sulkemisen tarpeen vaatiessa sekä ostojen maksamisen koontilaskulla, mikä nopeuttaa laskujen käsittelyä.
Digitaalinen avustusmuoto vähentää eriarvoisuuden tunnetta
S-Ostokorttia kehitetty yhdessä hyvinvointialueiden, seurakuntien ja muiden avustusjärjestöjen kanssa. Yksi pilotissa mukana olleista asiakkaista on Launeen seurakunta Lahdesta, jossa diakoniatyön yhtenä toimintona on taloudellinen avustaminen. Lotta Jensen toimii seurakunnassa johtavana diakoniatyöntekijänä, hän on ollut mukana pilotoimassa S-Ostokorttia kesästä 2024 lähtien.
”Erityisen tyytyväinen olen ollut siihen, että korteille voi asettaa tarkat saldorajat sekä voimassaoloajan, näin apu päätyy asiakkaillemme oikea-aikaisesti. Voimme esimerkiksi myöntää S-Ostokorteilla viikoksi ruoka-apua. Aiemmin näin tarkka aika- ja tuoterajaaminen on ollut haastavaa”, Jensen kertoo S-Ostokortin hyödyistä.
Paperisen maksusitoumuksen kanssa tilanteet ovat saattaneet olla asiakkaalle ikäviä. Sallittuja ja kiellettyä tuotteita on ollut haastavaa viestiä, jolloin kassahenkilökunnalle ei ole välttämättä aina selvää, mitä paperisella maksusitoumuksella saa ostaa. Avunsaajat voivat käyttää S-Ostokorttia kaupassa ilman, että tarvitsisi jännittää epämiellyttäviä tilanteita, sillä he maksavat S-Ostokortilla, kuin kuka tahansa muu korttimaksuasiakas. Kassajärjestelmä tarkistaa hyväksytyt tuotteet, voimassaoloajan ja kortin saldon automaattisesti, mikäli kiellettyjä tuotteita löytyy, ilmoittaa kassa siitä ja kassahenkilö voi poistaa nämä ostoista.
”Korttimaksaminen on tätä päivää. Minusta se, että kassalla voi maksaa kuten kuka tahansa muukin on asiakkaillemme todella tärkeää. Heidän ei tarvitse enää miettiä, mihin aikaan kaupassa on vähiten ruuhkaa, jolloin eivät aiheuttaisi kassoille pitkiä jonoja”, Jensen pohtii kysyttäessä, kuinka S-Ostokortti näkyy heidän asiakkaittensa arjessa.
Lue lisää S-Ostokortista: s-ostokortti.fi