Riittääkö sähköauton latauspisteitä kaikille?

Kysyimme ABC-latauksesta vastaavalta Olli Tervoselta

Riittääkö sähköauton latauspisteitä jatkossa kaikille?

Se on nimittäi kysymys, joka ABC-latauksesta SOK:lla vastaavalta Olli Tervoselta kysytään usein. 

”Suomen latausverkosto on hyvin kattava”, hän aloittaa. 

Jos Suomen sähköautokanta suhteutettaisiin suurteholatauspisteisiin, yhtä pistettä kohden olisi 32 täyssähköautoa. Latauspisteitä on siis paljon suhteessa tämänhetkiseen sähköautokantaan. 

”Tulevaisuudessa latausverkostoa kehitetään tarpeen mukaan”, Tervonen lisää. 

Laaja, valtakunnallinen latausverkosto on ollut S-ryhmän tavoitteena alusta asti. Nyt teholatausverkosto on Suomen suurin. Sekä sähköautojen että latauspisteiden kasvutahti on ollut huima. Vain muutamassa vuodessa on tapahtunut paljon. 

”Sähköautot ovat lisääntyneet, mutta valtakunnallinen latausverkosto on laajentunut samassa tahdissa. Pelkästään vuonna 2023 avasimme viitisen sataa uutta latauspistettä.” 

Toimintavarmaa latausta tutkitusti

Verkoston kattavuus on vakuuttanut myös sähköautojen lataajat. ABC-lataus nousi kotimaisten latauspalveluntarjoajien kärkeen EPSI Rating -kuluttajatutkimuksessa, jossa vertailtiin sähköautojen latauspalveluja. Verkoston laajuuden lisäksi asiakkaat kiittelivät ABC-latausasemien toimintavarmuutta. 

”Toimintavarmuus tarkoittaa, että sähköä saa silloin, kun sitä tarvitsee ja että latauslaitteet toimivat, kun asiakas ajaa paikalle.” 

Jotta toimintavarmuus olisi huipussaan, latausasemien toimintaa valvotaan jatkuvasti ja mahdolliset viat korjataan nopeasti. Lisäksi ABC-latauksen asiakaspalvelu päivystää kellon ympäri.  

Tuhansia latauksia päivittäin 

Autoilun sähköistyminen näkyy erityisesti kasvavissa latausmäärissä. Kun vuoden 2023 toukokuussa tuli täyteen miljoonas lataus, kahden miljoonan rajapyykki rikkoutui jo saman vuoden joulukuussa. ABC-latauspisteillä tehdään tuhansia latauksia päivittäin, eikä latausmäärä ole ainakaan laskussa.

Sähköautoilun suosio näkyy myös ajoittaisina ruuhkapiikkeinä, jotka keskittyvät sesonkeihin.

”Loma-ajankohdat, jolloin tieliikenteessä on muutenkin vilkasta, ovat vilkkaita tietenkin myös pääväylien suosituimmilla latausasemilla.”

Tällaisia ajankohtia silmällä pitäen on esimerkiksi Heinolan ABC:lla jo testattu sähköautojen jonotusaluetta. Alue on erotettu muusta parkkipaikasta, jotta lataukseen jonottaminen olisi asiakkaalle mahdollisimman selkeää.

Entä jos arkena haluaa välttää latausruuhkat?

”Silloin kannattaa ladata muulloin kuin perjantaina iltapäiväneljän ja iltakuuden välillä”, Tervonen vinkkaa.

”Ja kun lataukseen menee auton akku esilämmitettynä, lataus tapahtuu nopeammin.”