3 yleistä kysymystä sähköautoilusta

Marko Saarenketo vastaa 

Sähköautoilun konkari Marko Saarenketo tietää, mitkä asiat sähköautoilussa mietityttävät 

Kuinka pitkän matkan sähköautolla pääsee? Miten kauan sähköauton lataaminen kestää? Kenelle sähköauto sopii? 

Näihin kysymyksiin sähköautoilun konkariksikin tituleerattu Marko Saarenketo vastaa usein. Samoihin kysymyksiin hän vastaa myös tässä jutussa. 

Saarenketo on ehtinyt kartuttaa käytännön kokemusta sähköautoista jo vuosia. Ensimmäisen täyssähköautonsa hän hankki vuonna 2015. Siihen aikaan sähköautoja ei Suomessa ollut kuin nelisen sataa. 

Toista on nyt. Muutaman viime vuoden aikana sähköautot ovat yleistyneet huomattavasti. Tällä hetkellä liikenteessä on jo yli 60 000 täyssähköistä henkilöautoa

Mikä sai Saarenkedon aikoinaan kiinnostumaan sähköautoilusta?  

”Ensimmäinen sysäys oli, kun tulin tietoiseksi omasta hiilijalanjäljestäni. Myös uusi teknologia on kiinnostanut aina. Vasta myöhemmin paljastui, miten mukava sähköauto myös on.” 

Juuri sähköautoilun mukavuus ja helppous viehättävät Saarenketoa. 

”Moni luulee, että sähköauto on esimerkiksi talvipakkasilla hankala. Päinvastoin: pakkasilla sähköauton mukavuus vain korostuu. Auto lämpenee muutamassa minuutissa, eikä se ole koskaan kylmänkankea. Sähköauto on paras mahdollinen talviauto.” 

Kuinka kauan sähköauton lataaminen kestää? 

Sen lisäksi, että Saarenketo on sähköautoillut jo vuosia, hän hoitaa ABC-latauksen sosiaalista mediaa ja kirjoittaa Sähköautoileva motoristi -blogiaan. Siksi Saarenketo saa vastata sähköautoiluaiheisiin kysymyksiin paljon. 

Yksi yleisimmistä kysymyksistä on se, miten pitkään sähköauton lataus kestää. 
 
”Riippuu siitä, miten pian on päästävä tien päälle. Joskus kun saattaa riittää, että autoa lataa neljä minuuttia”, hän naurahtaa. 

Sähköauton lataukseen kuluva aika riippuu pääasiassa kahdesta asiasta: auton omasta latauspotentiaalista ja käytettävän laturin tehosta. Saarenkedolla onkin vinkki erityisesti sähköautoa vasta harkitsevalle. 

”Kannattaa perehtyä huolellisesti nimenomaan siihen, mikä on auton latausnopeus. Sen sijaan, että luottaa vain valmistajan ilmoittamaan maksimitehoon, aitoja käyttökokemuksia voi kysellä vaikkapa automerkkien ja -mallien omista Facebook-ryhmistä.” 

Kenelle sähköauto sopii? 

Kun Saarenkedolta kysyy, kenelle sähköauto sopii, hän heittää vastakysymyksen: 

”Mihin sähköautoa käyttää?” 

Sähköautoa harkitsevan kannattaa miettiä omia käyttötottumuksiaan realistisesti. 

”Niitä kannattaa miettiä suorastaan raadollisen rehellisesti. Se, että ajaa kerran viidessä vuodessa Lappiin, ei ole auton valinnan kannalta oleellinen kriteeri. Paljon tärkeämpää on käydä läpi arjen todelliset ajotarpeet. Sähköauton toimintamatka ja akun teho on hyvä valita nimenomaan päivittäisten, ei satunnaisten tarpeiden mukaan.” 

Sähköautojen toimintamatkat vaihtelevat malleittain. Pitäisikö siis hankkia auto, jossa on mahdollisimman pitkä käyttömatka? 

”Toimintamatkan pituus näkyy auton hinnassa. Sen sijaan, että valitsisi auton mahdollisimman pitkän toimintasäteen mukaan, kannattaa valita auto, jonka käyttömatka vastaa omia ajotarpeita.” 

Kaikenlaisiin tarpeisiin ei sopivaa sähköautomallia ole tosin vielä edes saatavilla. 

”Esimerkiksi avolavamalliset sähköautot ovat vielä varsin harvinaisia”, Saarenketo muistuttaa. 

Kuinka pitkän matkan sähköautolla voi ajaa? 

Saarenkedon mukaan yleinen harhaluulo on, että sähköauto sopii vain lyhyttä matkaa ajaville. 

”Moni miettii, sopiiko sähköauto silloin, kun kilometrejä kertyy paljon. Mutta silloin se vasta sopiikin.” 

Merkittävimmät kokonaishyödyt niin taloudellisesti kuin päästöjenkin näkökulmasta syntyvät, kun sähköautolla ajetaan paljon. 

”Aivan erityisen hyvin sähköauto sopii sellaiselle, joka ajaa paljon ja jolla on lisäksi kotilatausmahdollisuus tai jonka arkirytmiin lataus muutoin sopii. Myös ammattiautoiluun sähköauto on erinomainen vaihtoehto.” 

Saarenketo muistuttaa myös, että sähköauton toimintamatkan ja muiden teknisten ominaisuuksien jalkoihin jää toisinaan yksi olennainen asia: 

”Kyllä sähköautossakin on tärkeää se, että siitä tykkää ja sillä on hyvä ajaa.” 

Entä minkä vinkin Saarenketo antaisi sähköautoilijalle, joka on tien päällä työnsä puolesta? 

”Julkisiin teholatausverkostoihin kannattaa tutustua etukäteen. Maanlaajuinen ABC-lataus on kattava verkosto. Vielä kun hyödyntää ABC-mobiilia, johon S-Business-kortti on yhdistetty, homma ei voisi enää kätevämmin hoitua.”