Mitä löytyy yrityksen ostoskorista?

5 faktaa S-Business-asiakkaiden ostokäyttäytymisestä

Mitä suomalaisyritykset ostavat ruokakaupasta
– viisi ilmiötä ostoskorissa

S-Business-yrityskorttia käytetään ahkerasti ruokakaupassa. Mutta mitä ostoskorista löytyy, kun ostajana onkin yritys eikä yksittäinen kuluttaja? Vilkaistaan vuoden 2021 myyntitilastoja*, jotka paljastavat viisi faktaa S-Business-asiakkaiden ostokäyttäytymisestä.

1. Kahvi maistuu, sekaan lorautetaan yhä useammin kauramaitoa

Suomalaiset ovat vannoutuneita kahvin ystäviä: kahvia kuluu keskimäärin kymmenisen kiloa yhtä suomalaista kohden. Kahvi maistuu myös työpaikalla, sillä yksi suosituimmista yritysten ostamista tuotteista on suodatinjauhettu kahvi.
Kahvia nautitaan kaikissa paahtoasteissa ja jauhatusmuodoissa, mutta sekaan valitaan entistä useammin kaurajuomavalmistetta: kaurapohjaisten maitojuomien myynti on yritysostoissa kasvanut vuodesta 2020 jopa 50 prosenttia.

Kahvikupillisen kaveriksi kaupasta napataan pullapaketti. Jos myyntitilastoihin on uskominen, yrityksen kahvipöydästä löytyy varsin todennäköisesti valmiiksi viipaloitu pullapitko.

2. Banaani on paras

Myyntitilastojen kymmenen myydyimmän tuotteen huippu paljastaa, että banaani on Suomen suosituin yrityshedelmä – ainakin S-Business-asiakkaiden mielestä. Myös rypäleitä ja mansikoita löytyy yritysostajien ruokakorista, mutta euromääräisesti mitattuna ne eivät pääse lähellekään ylivoimasta banaania.

3. Postimerkkejä ja liki 110 000 muuta tuotetta

Paperipostia lähetetään entistä harvemmin. Postin mukaan kirjemäärä on vähentynyt jopa 60 % 2000-luvulla, eikä laskeva trendi näytä hidastuvan tulevaisuudessakaan. Siksi onkin hieman yllättävää, että yritykset ostavat perinteisiä postimerkkejä varsin ahkerasti. Postimerkit pitivät pintansa myydyimpien tuotteiden listalla, vaikka vuoteen 2020 verrattuna niiden menekki onkin laskenut viiden prosentin verran.

Postimerkkien lisäksi S-Business-asiakkaat ostivat lähes 110 00 muuta yksittäistä tuotenimikettä. Joukosta löytyvät esimerkiksi ohraruohonsiemenet, jättiläissaippuakuplien tekoon tarkoitetut jättiskuplissauvat ja Luokkakokous-elokuvan DVD:t. Myös helteinen kesä näkyi yritysostoissa: pöytätuulettimet kiinnostivat nimittäin myös yrityskortin käyttäjiä.

4. Yrityksen ruokaostoksia tehdään entistä useammin verkossa

S-ryhmän runsasta tuotevalikoimaa hyödynnettiin yhä useammin myös ruoan verkkokaupan puolella. Ruoan verkkokaupan räjähdysmäinen kasvu on tuttu ilmiö kuluttajapuolelta, mutta myös S-Business-yrityskortin käyttäjien verkkokauppaostokset kasvoivat merkittävästi vuoteen 2020 verrattuna.

5. Kuitteja kertyy keskimäärin 76 kappaletta

S-Business-kortin käyttäjiä on monenlaisia. Toiset tekevät ostoksia usein, toiset taas käyvät ruokakaupassa selvästi harvemmin. Ruokakauppaostoksista kertyy vuoden aikana keskimäärin 76 kuittia yritystä kohden.

Jos kaikkien S-Business-asiakkaiden ruokakauppakuitit tulostettaisiin, ulottuisi paperikuittien jono Helsingistä Tukholmaan saakka. Onneksi S-Business-kortin käyttäjien ei tarvitse paperikuiteista välittää, sillä yrityskortti on täysin kuititon. Ruokakaupan kassakuitti näkyy automaattisesti kuukausilaskulla ilman, että kuittia tarvitsee erikseen käsitellä tai esimerkiksi skannata.

*S-Business-yrityskortilla ostetut yksittäiset tuotenimikkeet euromääräisen myynnin mukaan vuonna 2021
 


Kiinnostuitko S-Business-kortista?

S-Business on maksuton yrityskortti, jolla saat alennusta ja etuja S-ryhmän yli 1800 toimipaikasta.

Hae korttia          Pyydä tarjous